Bel ons

Sales coaching 

Sales quote: "Geef altijd iemand anders de schuld"




Herken je 1 van de volgende situaties?

  • een werkafspraak met 1 van jouw verkopers wordt een tijdje nageleefd, maar al snel komt het oude ineffectieve gedrag weer boven
  • een project wordt opgestart, maar wordt maar voor een deel opgepakt en uitgewerkt 
  • de verkopers zijn druk met heel veel taken, maar vooral taken die afleiden van hun salesactiviteiten
  • bijna niemand van de verkopers wil nieuwe klanten benaderen. Ze reageren hier negatief op maar zijn wel overtuigd dat de achterdeur wagenwijd open staat
  • sales is een vak wat je graag met je collega's wil uitvoeren die dezelfde passie hebben. Maar de passie ontbreekt
  • het sales team lijkt moegestreden door allerlei organisatorische ontwikkelingen
  • de verkopers zitten teveel binnen in plaats van buiten actief zijn bij hun klanten. De buitendienst werkt als binnendienst

Met sales coaching creëer je meer enthousiasme en betrokkenheid bij jouw verkopers, direct resultaat en inspiratie om door te gaan

Sales coaching is erop gericht om jouw sales professionals en sales managers commercieel beter te laten presteren en het beste uit zichzelf te laten halen. Als je sales coaching inzet in jouw bedrijf, dan begrijpen jouw verkopers dat jij hen serieus neemt en dat jij er volledig voor gaat. 

Scherp blijven en ontwikkelen
Als sales professional of sales manager werk je individueel of samen met jouw team aan het realiseren van de commerciële doelstellingen, dit gaat vaak gepaard met ups en downs. Een verkoper presteert soms minder goed door allerlei oorzaken en zijn sales manager kan moeite hebben het beste of maximale uit zijn/haar team te halen, of om de individuele verkoper beter te laten presteren. Het is belangrijk om te blijven trainen en ontwikkelen, een topvoetballer als Messi traint nog steeds iedere dag. Je vervalt snel in oude gewoontes, bepaalde werkwijzen raken gedateerd en zijn te ver ingesleten, je mist scherpte en daardoor mogelijkheden om te verkopen.

Een frisse blik, een andere invalshoek en een update van verkooptechnieken en -stijlen geeft je vertrouwen, maakt je gemotiveerder en meer overtuigd om beter zaken te doen. 

Intake en aanpak
Twee vragen zijn belangrijk, wat is het gewenste resultaat en wat moet er gebeuren om het gewenste resultaat te behalen? Minstens zo belangrijk is dat er met de kennismaking een klik ontstaat en dat er vertrouwen is over en weer.

  1. We starten met een sales nulmeting van zowel de salesmedewerkers (ervaring, kennis, vaardigheden) als van de salesorganisatie (huidige omzet, welke marges, hoe is de omzet opgebouwd, hoeveel klanten zorgen voor hoeveel omzet enz.)
  2. We voeren intakegesprekken met de salesmedewerkers en met de directie/management. Wat verwacht je, hoe wil je je ontwikkelen, waar loop je tegenaan)
  3. Vaststellen gezamenlijke doelstellingen of kpi's en strategie (input uit salesplan). Waardoor blijft nieuwe omzet achter, waarom worden de bezoekaantallen niet gehaald?
  4. Richten op motiveren van medewerkers, maar ook conditioneren van het gedrag door opstellen van rapportages en confronteren met resultaten
  5. Meelopen met sales medewerkers tijdens hun afspraken met klanten
  6. Instellen van een structureel sales overleg, waarbij de resultaten van de afgelopen periode worden besproken en kennis en ervaring onderling wordt uitgewisseld

Maar vooral ook successen vieren, meedenken in het zoeken van nieuwe mogelijkheden, boosten van het team, hen positief stimuleren en enthousiast maken.     

Oplossingen die passen bij jouw bedrijf
Vanaf 1990 heb ik ervaring en kennis opgebouwd in de verkoop en honderden bedrijven en organisaties bekeken en beoordeeld. Hierdoor zie ik snel wat kansen zijn en vooral hoe het beter kan. Wat leuke ideeën zijn, maar vooral wat in de praktijk echt werkt. Oplossingen die voor jouw bedrijf werken en die jouw bedrijf met of zonder ondersteuning kan realiseren. De oplossingen moeten passen bij jouw bedrijf of organisatie, jij weet zelf het beste wat bij je past.  

Voordelen van sales coaching

  • voor het vergroten van jouw verkoopresultaten
  • minder presterende medewerkers gaan beter presteren
  • jouw verkoopmedewerkers begrijpen de bedrijfsstrategie beter en verkopen jouw bedrijf dus ook beter
  • het houdt jouw team beter op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op verkoopgebied
  • doordat jouw medewerkers beter en makkelijker gaan verkopen, raken ze meer gemotiveerd en gaan ze nog meer verkopen
  • iedere medewerker krijgt een persoonlijk ontwikkelplan, omdat iedere medewerker op een andere manier werkt en een andere achtergrond en ervaring heeft

Snel inwerken van jouw junior sales medewerker / verkoper in opleiding

'Heb jij onlangs een junior verkoper aangenomen, een accountmanager in opleiding of is een medewerker doorgegroeid naar een sales functie?'

Dan is sales coaching juist interessant, omdat jouw medewerker in korte tijd veel kennis over verkopen wordt bijgebracht en aan de hand wordt meegenomen om het veld in te gaan. Dit kost jou als ondernemer zelf weinig of geen tijd en jouw medewerker leert snel optimaal te verkopen en nieuwe opdrachten en klanten binnen te halen. 

Even sparren?

Overige diensten van Bureau Nicolai

Contactformulier